MEEST GESTELDE VRAGEN DOOR HUURDERS

Waarom Onder de Pannen?

In Breda dreigen ieder jaar honderden mensen dakloos te raken. Een klein deel daarvan komt in aanmerking voor de maatschappelijke opvang. Voor de mensen die daar niet voor in aanmerking komen, niet (meer) terecht kunnen bij hun eigen netwerk en nog niet lang genoeg ingeschreven staan bij Klik voor Wonen om een nieuwe woning te huren, is Onder de Pannen opgezet. Door deze Bredanaren tijdelijk onder te brengen bij iemand die een kamer over heeft, kan voorkomen worden dat deze groep mensen verder in de problemen komt. Daarnaast biedt het verhuren van een kamer een aanvulling op uitkering of inkomen en in sommige gevallen gezelschap.

 

Wanneer mag ik huren via Onder de Pannen?

  • U bent recent dakloos geraakt, bijvoorbeeld vanwege een scheiding of verlies van werk.
  • U heeft binding met gemeente Breda.
  • U heeft geen ernstige psychische en/of verslavingsproblematiek.
  • U komt niet in aanmerking voor de Maatschappelijke Opvang.
  • U heeft een inschrijving bij Klik voor Wonen en bent actief op zoek naar woonruimte.
  • U bent in staat samen te wonen met een huisgenoot.

 

Wat ga ik precies huren?

U huurt via ons een kamer bij iemand anders in huis. U heeft dan uw eigen slaapkamer. De verhuurder woont ook in het huis en u deelt de badkamer, wc en keuken. Soms is er ook een woonkamer of tuin die u deelt met de verhuurder. U deelt de woning dus altijd met de verhuurder.

 

Hoe word ik aan een verhuurder gekoppeld?

  1. We bespreken met u uw voorkeuren tijdens een intakegesprek.
  2. Zodra wij een verhuurder hebben die aansluit op uw voorkeuren, stellen we u voor.
  3. U maakt twee keer kennis met deze verhuurder en bepaalt of u bij deze persoon wilt huren. De verhuurder moet hier ook mee instemmen natuurlijk.

 

Ik ken iemand die een kamer aan me wil verhuren, kan dat ook via Onder de Pannen?

Ja. U kunt via Onder de Pannen een kamer huren van iemand die u kent. Deze persoon mag geen eerste- of tweedegraads familie zijn, dus geen ouder, kind, broer of zus. U hoeft in dit geval niet te wachten tot wij een verhuurder voor u hebben gevonden.

 

Hoe lang is de wachtlijst?

Wij werken niet met een wachtlijst maar wij kijken wie het beste bij welke verhuurder past. Hierdoor kan het snel gaan, maar ook heel lang duren. Omdat er meer mensen een kamer zoeken dan dat wij kamers hebben, is de kans ook groot dat u helemaal

geen kamer vindt via ons.

 

Hoe lang kan ik blijven wonen?

Maximaal één jaar. Verlenging is niet mogelijk.

 

Waar moet ik heen na het jaar?

U bent zelf verantwoordelijk voor het vinden van woonruimte na het jaar. Indien u hulp nodig heeft bij bijvoorbeeld het zoeken, reageren of het op orde krijgen van inschrijvingen kunt u hulp krijgen van onze maatschappelijk werker.

 

Hoeveel huur betaal ik?

Hoeveel huur u betaalt hangt af van hoe groot de kamer is en welke andere ruimtes u deelt met uw huisgenoot. Meestal ligt de huur tussen de €275,- en €500,-* euro permaand. Dit is inclusief elektriciteit, verwarming, water en gemeentelijke belastingen.

 

Wat gebeurt er met mijn uitkering als ik bij iemand in huis woon?

U hoeft zich geen zorgen te maken over uw uitkering. Als u een daklozenuitkering heeft, kan deze zelfs worden verhoogd naar de normale bijstandsnorm zodra u bent ingeschreven op het adres. Geef daarom duidelijk vooraf bij ons aan als u een uitkering heeft.

 

Mag ik mij ook inschrijven op het adres?

Ja, het is zelfs verplicht om u in te schrijven op het adres.

 

Kan ik de huur vroegtijdig beëindigen?

Ja. U heeft een opzegtermijn van één maand.

 

Kan de verhuurder de huur vroegtijdig beëindigen?

Ja. De huurder heeft een opzegtermijn van drie maanden.

 

Aan welke regels moet ik mij houden?

U moet zich houden aan onze huisregels. Bijvoorbeeld dat u zich goed moet gedragen, zonder toestemming geen bezoek mag ontvangen en niet mag roken in de woning. Ook maken we afspraken over het wel of niet gebruiken van bijvoorbeeld de wasmachine en het gebruik van gemeenschappelijke ruimtes zoals de keuken en de badkamer.

 

*Disclaimer; bedragen gelden voor de stad Breda, voor regiogemeenten kunnen deze net anders zijn.

 

*We nemen binnen een week contact met u op om u te laten weten of u wordt uitgenodigd voor een intakegesprek en/of om u te informeren over de verdere procedure. Wanneer er vragen of opmerkingen zijn, kunt u contact opnemen met Onder de Pannen Breda op T076-7857358 (aanwezig op dinsdag/woensdag en donderdag) of via M onderdepannen@stichtingdeherberg.nl